affiliate marketing the artificial life observer: FAKTA : SIAPA YANG MENCIPTA GOOGLE

Friday 16 March 2012

FAKTA : SIAPA YANG MENCIPTA GOOGLE


Google Inc merupakan sebuah syarikat yang didagangkan secara umum. Saham mereka disenaraikan di Nasdaq bawah simbol GOOG.Google adalah mainan kata pada kata Googol, yang dicipta oleh Milton Sirotta, anak saudara dari ahli matematika Amerika Edward Kasner, dan telah dipopularkan dalam buku, Matematik dan imagination oleh Kasner dan James Newman . Ia merujuk kepada bilangan yang diwakili oleh angka 1 diikuti oleh 100 sifar. Penggunaan istilah oleh Google mencerminkan misi syarikat untuk mengatur jumlah besar, seolah-olah tidak terhingga maklumat yang ada di web.

Semula sebelum Google? 

Menurut ke Google tradisi, syarikat pengasas Larry Page dan Sergey Brin tidak betul-betul menyukai antara satu sama lain apabila mereka pertama kali bertemu sebagai graduan Universiti Stanford pelajar dalam bidang sains komputer pada tahun 1995. Larry adalah Universiti berusia 24-tahun-alumni Michigan pada lawatan hujung minggu; Sergey, 23, adalah antara kumpulan pelajar yang ditugaskan untuk menunjukkan kepadanya sekitar. Mereka berhujah tentang topik setiap mereka dibincangkan. Pendapat yang kuat mereka dan pandangan berbeza akhirnya akan mencari titik persamaan dalam pendekatan yang unik untuk menyelesaikan salah satu cabaran terbesar pengkomputeran: mendapatkan semula maklumat yang relevan daripada satu set data yang besar-besaran.



Menjelang Januari 1996, Larry dan Sergey mula kerjasama pada enjin carian yang dipanggil BackRub, dinamakan untuk keupayaan unik untuk menganalisis "pautan kembali" yang menunjuk ke laman web yang diberikan. Larry, yang sentiasa dinikmati tinkering dengan mesin dan telah mendapat beberapa terkenal untuk membina sebuah pencetak bekerja daripada Lego, mengambil tugas mewujudkan jenis baru persekitaran pelayan yang menggunakan PC akhir rendah berbanding besar mesin mahal. Ditimpa oleh kekurangan saka tunai biasa untuk bergraduat pelajar di mana-mana, pasangan itu mengambil menghantui dok memunggah jabatan dengan harapan mengesan yang baru tiba komputer bahawa mereka boleh meminjam untuk rangkaian mereka.

Setahun kemudian, pendekatan unik mereka kepada analisis pautan pendapatan BackRub reputasi yang semakin meningkat di kalangan orang-orang yang telah melihatnya. Buzz mengenai teknologi carian baru bermula untuk membina sebagai penyebaran perkataan sekitar kampus.

Mencari pembeli

Larry dan Sergey terus berusaha untuk menyempurnakan teknologi mereka melalui separuh pertama 1998. Mengikuti jalan yang akan menjadi prinsip utama cara Google, mereka membeli terabyte cakera pada harga yang rendah dan membina perumahan komputer mereka sendiri di dalam bilik asrama Larry, yang menjadi pusat data pertama Google. Sementara itu Sergey menubuhkan sebuah pejabat perniagaan, dan kedua-dua mula menyeru rakan kongsi yang berpotensi yang mungkin ingin melesenkan teknologi carian yang lebih baik daripada mana-mana kemudiannya didapati. Walaupun demam dotcom hari, mereka tidak mempunyai kepentingan dalam membina sebuah syarikat mereka sendiri di seluruh teknologi yang mereka telah membangunkan.

Antara mereka yang menyeru adalah rakan dan pengasas Yahoo! David Filo. Filo bersetuju bahawa teknologi mereka adalah pepejal, tetapi digalakkan Larry dan Sergey untuk mengembangkan perkhidmatan mereka sendiri dengan memulakan sebuah syarikat enjin carian. "Apabila ia dibangunkan sepenuhnya dan berskala," katanya kepada mereka, "mari berbincang Semula." Lain-lain kurang berminat dalam Google, kerana ia kini dikenali. Satu portal Ketua Pegawai Eksekutif kepada mereka, "Selagi kami 80 peratus sebagai baik sebagai pesaing kita, yang cukup baik. Pengguna kita tidak benar-benar peduli tentang carian."

Disentuh oleh malaikat

Tidak dapat menarik minat pemain portal utama hari, Larry dan Sergey membuat keputusan untuk mencuba sendiri. Semua yang mereka perlukan ialah tunai yang kecil untuk bergerak keluar dari asrama - dan untuk membayar kad kredit yang mereka telah maxed membeli terabyte ingatan. Jadi mereka menulis rancangan perniagaan, meletakkan Ph.D. mereka rancangan ditunda, dan pergi mencari pelabur malaikat. Lawatan pertama mereka adalah dengan rakan ahli fakulti.

Andy Bechtolsheim, salah satu daripada pengasas Sun Microsystems, telah digunakan untuk mengambil pandangan jangka panjang. Satu melihat demo mereka dan dia tahu Google mempunyai potensi - banyak potensi. Tetapi walaupun kepentingan beliau telah piqued, beliau telah tertekan dengan masa. Sebagai Sergey memberitahu ia, "Kami bertemu beliau awal-awal lagi satu pagi di anjung di rumah 1 ahli Stanford fakulti itu di Palo Alto. Kami telah memberikan kepadanya 1 demo cepat. Dia untuk berjalan di luar tempat, jadi dia berkata, 'Sebaliknya bagi kita membincangkan semua maklumat lanjut, mengapa saya tidak hanya menulis cek? ' Ia telah dibuat kepada Google Inc. Dan $ 100,000. "

Pelaburan yang diwujudkan dilema kecil. Sejak tidak ada entiti undang-undang yang dikenali sebagai "Google Inc.," Tidak ada cara untuk mendepositkan cek. Ia duduk di dalam laci meja Larry selama beberapa minggu sementara dia dan Sergey rawak untuk menubuhkan perbadanan dan mencari penaja lain di kalangan keluarga, rakan-rakan, dan kenalan. Akhirnya mereka membawa dalam jumlah pelaburan awal sebanyak hampir $ 1 juta.

Garasi band kegemaran semua orang

Pada bulan September 1998, Google Inc. Membuka pintu di Menlo Park, California. Pintu datang dengan kawalan jauh, kerana ia telah dilampirkan ke garaj teman yang menyewakan ruang kepada kakitangan perbadanan baru tiga. Pejabat menawarkan beberapa kelebihan besar, termasuk mesin basuh dan pengering dan tab panas. Ia juga menyediakan ruang letak kereta bagi pekerja pertama yang disewa oleh syarikat baru: Craig Silverstein, kini pengarah teknologi Google.

Sudah Google.com, masih dalam versi beta, telah menjawab 10,000 permintaan carian setiap hari. Akhbar mula mengambil notis laman web orang kaya baru dengan hasil carian yang relevan, dan artikel extolling Google muncul di USA HARI INI dan Le Monde. Bahawa Disember, PC Magazine dinamakan Google 1 Laman Web Top 100 dan Mesin pencari untuk tahun 1998. Google telah bergerak di dunia.

Di atas jalan raya sekali lagi

Kami cepat mengatasi pesaing batasan rumah Menlo Park kami, dan oleh Februari 1999 telah berpindah ke pejabat pada Universiti Avenue di Palo Alto. Pada lapan pekerja, kakitangan telah hampir tiga kali ganda, dan perkhidmatan itu menjawab lebih daripada 500,000 pertanyaan sehari. Kepentingan dalam syarikat itu telah berkembang juga. Red Hat menandatangani sebagai pelanggan komersil yang pertama, yang dilukis di bahagian oleh komitmen untuk menjalankan pelayan pada sistem operasi sumber terbuka Linux Google.

Pada 7 Jun, syarikat itu mengumumkan bahawa ia telah mendapat pusingan pembiayaan yang termasuk $ 25 juta daripada kedua-dua firma modal teroka yang terkemuka di Lembah Silikon, Sequoia Capital dan Kleiner Perkins Caufield & Byers. Dalam satu ulangan percantuman bertentangan yang melahirkan ke Google, kedua-dua firma - biasanya bersaing, tetapi mata-mata di atas nilai pelaburan baru ini - kedua-duanya mengambil tempat duduk di lembaga pengarah. Michael Moritz Sequoia dan John Doerr Kleiner Perkins - yang di antara mereka telah membantu mengembangkan Sun Microsystems, Intuit, Amazon, dan Yahoo! - menyertai Ram Shriram, CEO Junglee, di meja ping pong yang berkhidmat sebagai perabot bilik lembaga formal.

Dalam tempoh yang singkat, mengupah utama mula untuk mengisi pejabat sederhana syarikat itu. Omid Kordestani meninggalkan Netscape untuk menerima kedudukan sebagai naib presiden pembangunan perniagaan dan jualan, dan Urs Holze telah diupah dari UC Santa Barbara sebagai naib presiden kejuruteraan. Ia cepat menjadi jelas bahawa lebih banyak ruang yang diperlukan. Pada satu titik pejabat menjadi begitu sempit bahawa pekerja tidak dapat berdiri di meja mereka tanpa orang lain mengemaskan kerusi mereka terlebih dahulu.

Tiada carian enjin beta

Gridlock itu diringankan dengan langkah ke Googleplex, ibu pejabat baru kami di Mountain View, California. Dan terletak jauh di satu sudut struktur dua tingkat, kernel Google terus berkembang - menarik kakitangan dan pelanggan dan menarik perhatian dari pengguna dan media. AOL / Netscape memilih Google sebagai perkhidmatan carian web dan membantu menolak tahap trafik melepasi 3 juta carian setiap hari. Jelas sekali, kita telah berkembang. Apa yang telah menjadi projek penyelidikan kolej adalah sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan yang mempunyai permintaan yang tinggi. Maka pada September 21, 1999, label beta datang off Google.com.

Masih kita terus berkembang. Portal Itali Virgilio ditandatangani pada sebagai pelanggan, seperti yang dilakukan Virgin bersih, panduan hiburan atas talian yang terkemuka di UK. Memerhatikan kekerapan tinggi dalam pengiktirafan yang diikuti termasuk Anugerah Kecemerlangan Teknikal Inovasi Pembangunan Aplikasi Web dari Majalah PC dan dimasukkan dalam beberapa "terbaik" senarai, yang berakhir dengan penampilan di Top majalah Time Sepuluh senarai Cybertech Best Google bagi tahun 1999.

Terbina dalam inovasi

Pada Googleplex, budaya syarikat yang unik telah berkembang. Untuk memaksimumkan fleksibiliti ruang kerja, bola latihan getah besar repurposed sebagai kerusi pejabat yang sangat mudah alih dalam persekitaran terbuka yang bebas daripada dinding kubikel. Manakala komputer pada desktop sepenuhnya powered, meja sendiri pintu kayu dipegang oleh pasangan sawhorses. Lampu lava mula tumbuh seperti cendawan pelbagai-hued yang. Anjing besar berkeliaran dewan - di kalangan mereka Yoshka, Leonberger yang besar tetapi lembut. Selepas proses kajian yang teliti, Charlie Ayers telah diupah sebagai chef syarikat, dengan membawa bersamanya repertoire eklektik resipi yang peka terhadap kesihatan beliau membangunkan semasa memasak untuk Mati Bersyukur. Bahagian tempat letak kereta telah diajak untuk dua kali seminggu roller permainan hoki. Larry dan Sergey mengetuai mesyuarat TGIF mingguan di ruang yang terbuka di kalangan meja, yang dengan mudah ditempatkan pekerja 60-kira syarikat.

Suasana tidak formal diternak keserakanan dan pertukaran idea-idea yang dipercepatkan. Orang pekerja google yang dibuat banyak penambahbaikan yang berterusan kepada enjin carian sendiri dan menambah peningkatan seperti Google Directory (berdasarkan Open Directory Project Netscape) dan kemampuan untuk mencari melalui peranti wayarles. Google juga mula berfikir secara global, dengan pengenalan versi bahasa pertama kami 10 untuk pengguna yang lebih suka untuk mencari dengan bahasa ibunda mereka.

Kami menyayangi anda, pengguna Google! Ciri-ciri dan prestasi Google menarik pengguna baru pada kadar yang mengagumkan. Rayuan yang luas carian Google menjadi jelas apabila tapak yang telah dianugerahkan Anugerah Webby dan Anugerah Suara Rakyat bagi pencapaian teknikal Mei 2000. Sergey dan Larry lima perkataan

Carian Google, Gmail, Dokumen Google dan semua perkhidmatan Google yang lain yang dimiliki oleh syarikat yang dipanggil Google Inc. Ia adalah sebuah syarikat dengan stok, anda boleh membeli sebahagian daripada Google Inc.

SUMBER

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...