affiliate marketing the artificial life observer: Lelaki wajib tahu : 9 punca masalah kemandulan

Saturday 7 July 2012

Lelaki wajib tahu : 9 punca masalah kemandulan


Mengikut kajian terdapat beberapa kes kemandulan berkait rapat dengan masalah kesihatan selain juga tidak menpunyai sperma yang baik. Antara faktor punca yang mengundang  kemadulan ialah :

9 punca masalah kemandulan


1. Varicocele

Varicocele adalah masalah pembesar saluran vena yang melingkari saluran sperma iaitu saluran vas deferens. Akibat dari pembesaran saluran vena ini, suhu di dalam kerandut zakar akan meningkat dan ini akan menjejaskan penghasilan sperma.

2. Infeksi

Terdapat infeksi yang boleh menjejaskan penghasilan sperma atau menyebabkan berlakunya parut pada saluran vas deferens dan akan menjejaskan pergerakan sperma. Ini termasuk infeksi seperti penyakit bawaan seksual ( STD ) seperti Chlamydia dan Gonorrhea, Inflamasi pada kelenjar prostat ( Prostatitis ), Infeksi pada buah zakar akibat penyakit beguk ( Mumps )

3. Ejakulasi retrograde

Masalah ini adalah masalah air mani yang masuk ke dalam pundi kencing semasa ejakulasi dan tidak keluar ke hadapan. Terdapat pelbagai masalah yang menyebabkan ejakulasi retrograde seperti kencing manis, multiple sclerosis, kecederaan pada sarap spina pembedahan pada kelenjar prostat dan pundi kencing manis.

4. Tidak dapat mengalami ejakulasi

Ini tidak berlaku apabila seseorang itu mengasilkan sperma yang cukup tetapi tidak boleh memancutkanair mani. Ia berlaku di dalam masalah kecederaan saraf spina.


5.  Antibodi yang boleh memusnahkan sperma
Terdapat penghasilan antibodi terhadap sperma dimana sistem imuniti badan tidak dapat mengenal sperma sendiri dan menghasilkan antibodi untuk memusnahkan sperma tersebut. Ini berlaku pada lelaki yang menjalani proses vasektomi dan juga lelaki yang pernah mengalami kecederaan pada buah zakar.

6. Kanser

Sesetengah kanser terutama yang melibatkan organ reproduksi seperti kanser buah zakar/testis boleh menjejaskan penghasilan sperma. Rawatan untuk kanser seperti kemoterapi juga boleh menjejaskan penghasilan sperma.

7. Masalah buah zakar tidak turun

Pada sesetengah lelaki, semasa di peringkat janin lagi akan ada masalah iaitu satu atau kedua-dua buah zakar tidak turun kedalam kerandut zakar.

8. Ketidakseimbangan hormone

Masalah Infertliti boleh berpuncadari masalah didalam testis itu sendiri atau tidak normal melibatkan kelenjar lain didalam otak yang terlibat dalam penghasilan hormon testosteron seperti kelenjar pituitary.

9. Masalah hubungan seks

Ini termasuk masalah mati pucuk, ejukulasi pramatang kesakitan semasa hubungan seks atau masalah psikologi yang boleh secara tidak langsung menyebabkan kemandulan.

INFO LANJUT DI > SUMBER

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...